Kwaliteitsmanagement

Bij Polikliniek de Blaak besteden we veel aandacht aan het kwaliteitsmanagement. Dit doen we niet alleen om het ZKN Keurmerk te kunnen behouden maar juist ook omdat we continu onze dienstverlening willen verbeteren.

Vanuit het kwaliteitsmanagementteam is er oog voor de professionaliteit en kennis van het medisch personeel, de intakeprocedure, behandelingen, veiligheid van apparatuur, infectiepreventie, wachttijden, nazorg en klanttevredenheid en de inrichting van behandel- en operatiekamers. Eigenlijk alles waar een patiënt mee te maken krijgt wordt regelmatig getoetst en geëvalueerd.

Er wordt op verschillende manieren getoetst. Dat kunnen interne of externe audits zijn, klanttevredenheidsonderzoeken, het gebruik van een ideeënbus, vergaderingen, klachtenregelingen en nog veel meer. Daarnaast worden alle handelingen vastgelegd in protocollen die ook weer gecontroleerd worden. Dit alles volgens de plan-do-check-act methode. Door het kwaliteitssysteem te integreren in de organisatie ontstaat een kwaliteitsbewustzijn bij alle medewerkers.

Jaarlijks laat de kliniek het gehele kwaliteitssysteem toetsen door een externe auditor. De auditor van de  KIWA komt dan enkele dagen langs om te controleren of er gewerkt wordt volgend de door ZKN gestelde eisen op kwaliteitsgebied. Soms moeten en procedures worden aangepast en als alles akkoord is kan de kliniek weer een jaar lang het ZKN Keurmerk dragen.

Naast het ZKN Keurmerk heeft Polikliniek de Blaak ook het kwaliteitszegel dermatologie, het spataderkeurmerk en zijn alle artsen opgenomen in het BIG-Register.

De keurmerken en het kwaliteitssysteem zijn voor patiënten en zorgverzekeraars een bewijs voor veilige, goede en professionele zorg.