Dikke Benen Poli

Wanneer je lipoedeem hebt, zijn je benen in verhouding met de rest van je lichaam vaak veel dikker. Ook kunnen je onder- of bovenbenen pijnlijk aanvoelen. De Dikke Benen Poli helpt je om erachter te komen of je aan deze aandoening lijdt. Drs. Boonen, drs. den Hengst of dr. Visser vertellen je tijdens een consult of je dikke benen, heupen, knieën, enkels of armen een gevolg zijn van lipoedeem. Met de lipoedeem zelftest kun je zelf al achterhalen of je (waarschijnlijk) aan deze aandoening lijdt.

Symptomen lipoedeem

De symptomen die wijzen op lipoedeem zijn een combinatie van verschillende factoren. Als je meerdere van onderstaande factoren herkent is het aan te bevelen een afspraak te maken op de Dikke Benen Poli.

• Problemen beginnen aan het eind van de puberteit
  • Vooral de onderbenen, dijen, heupen en binnenkant van de knieën zijn erg gezwollen
  • De voeten zijn juist niet gezwollen
  • De benen (bovenbenen en/of onderbenen) voelen pijnlijk en gezwollen aan
  • Na een aantal jaren wordt de huid stug en onregelmatig
  • Bij de dijen kan cellulite ontstaan
  • De benen vertonen snel bloeduitstortingen / blauwe plekken
  • Een koud gevoel aan de onderbenen
  • Klachten nemen toe gedurende de dag en bij hogere temperaturen

Dikke Benen Poli

Je kunt op de dikke Benen Poli terecht in Rijswijk, Rotterdam of Tilburg. Tijdens deze poli’s word je onderzocht door drs. Boonen, drs. den Hengst, of dr. Visser. Tevens is drs. Boonen een van de initiatiefnemers van het wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van leven van lipoedeempatiënten dat samen met het Erasmus MC, Polikliniek de Blaak en Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis is uitgevoerd en in 2015 is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Phlebology. Na het onderzoek op de Dikke Benen Poli krijg je meteen te horen of je lipoedeem hebt en wat de mogelijke behandelingen zijn. Het onderzoek bestaat uit:

• Lichamelijk onderzoek
  • Gesprek waarin de arts meerdere vragen stelt
  • Eventueel een vaatonderzoek

Algemene informatie over Lipoedeem

lipoedeem

Het is niet bekend waardoor lipoedeem ontstaat. Wel weten we dat erfelijke factoren een rol spelen bij het ontstaan hiervan. Lipoedeem betekent letterlijk vet- (lip) en vochtophoping (oedeem). Het is een chronische ziekte die doorgaans gepaard gaat met pijn. Voor deze ziekte bestaat nog geen medicijn, dus behandelen we het vaak met liposuctie. De aandoening ontstaat vaak aan de bovenbenen of heupen, maar u kunt ook last hebben van dikke knieën, armen of enkels. Lipoedeem wordt niet veroorzaakt door overgewicht, maar door een stoornis in de aanmaak van vetweefsel. Ook werkt de vochtafvoer via de lymfevaten niet vlekkeloos bij patiënten met lipoedeem. Dit veroorzaakt een ophoping van vet en vocht in de benen of armen. Lees meer over de aandoening lipoedeem.

Lipoedeempatiënten uit België

In België spreekt men bij lipoedeem ook wel over het rijbroeksyndroom. Patiënten uit België kunnen ook bij Polikliniek de Blaak terecht voor behandeling van lipoedeem. Onze vestiging in Tilburg ligt op minder dan 15 kilometer van de grens met België en dokter Boonen houdt hier wekelijks spreekuur speciaal voor lipoedeempatiënten uit België.

Behandelingen dikke benen

Wanneer je de diagnose lipoedeem hebt gekregen zijn er verschillende mogelijkheden van behandeling:

• Steunkousen aangemeten door een professionele bandagist van Polikliniek de Blaak
  • Meer lichaamsbeweging en minder inname van calorieën
  • Chirurgisch behandelen door wegzuigen van vet (liposuctie)

Voldoende beweging en een dieet verhelpen lipoedeem niet, maar kunnen de klachten wel verminderen. Zo kunnen je benen, heupen of armen bijvoorbeeld minder pijnlijk aanvoelen of kunnen de vetophopingen wat kleiner worden.

lipoedeem liposuctie voor en na

foto: voor en na behandeling van lipoedeem middels liposuctie

Wat kan je doen als je vermoedt dat je lipoedeem hebt?

• Doe eerst de ZELFTEST en ontdek of het zin heeft om een afspraak te maken bij de Dikke Benen Poli
  • Geeft de test aan dat een consult gewenst is maak dan een afspraak bij drs. Boonen, dr. Visser of drs. den Hengst op tel. 085-4881700 (locaties voor consult: Rijswijk, Rotterdam en Tilburg)

If you prefer an English-language page, go to: Liposuction of lipedema