Pijnlijke en gezwollen benen

Iedereen heeft wel eens last van pijn en zwelling in de benen door vermoeidheid of intensieve lichaamsbeweging. Bij hogere temperaturen kunnen zelfs de voeten uitzetten. Zolang dit van tijdelijke aard is, hoeft u zich geen zorgen te maken. Als u echter regelmatig en aanhoudend te maken heeft met pijnlijke en gezwollen benen, dan is er mogelijk sprake van een onderliggende oorzaak. In dat geval is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Consult aanvragen

Wat is de oorzaak van pijnlijke en gezwollen benen?

Aanhoudende pijn en zwelling in de benen kunnen drie mogelijke oorzaken hebben:

• Vochtophoping in de benen
  • Ontsteking in de benen
  • Aandoeningen van weefsels of gewrichten

Deze factoren kunnen de normale bloedsomloop verstoren, wat leidt tot symptomen zoals zwelling en pijn. Hoewel dit niet altijd alarmerend hoeft te zijn, is het belangrijk om de onderliggende oorzaak aan te pakken om de klachten te verlichten.

Uitleg van oorzaken

De bovengenoemde drie oorzaken komen vaak tot stand door:

Blessures

Een spierblessure kan leiden tot pijn en zwelling in de benen. Deze blessures kunnen optreden wanneer spieren verrekken, scheuren of ontstoken raken. Bovendien kan overmatige belasting van de spieren door bijvoorbeeld zwaar tillen of intense fysieke activiteiten eveneens resulteren in spierpijn en zwelling.

Spataderen

Spataderen duiden op aderproblemen in de benen, veroorzaakt door defecte kleppen die de bloedstroom verminderen en ophoping van bloed veroorzaken. Dit leidt vaak tot zichtbare blauwe, paarse of kronkelige aderen aan de huidoppervlakte. Dit resulteert in zware, vermoeide of pijnlijke benen met zwelling, vooral tegen het einde van de dag.

Lymfatische aandoening

Lymfoedeem is een aandoening waarbij lymfevocht zicht ophoopt in het weefsel. Lymfeklieren kunnen ook ontstoken of beschadigd raken. Beide aandoeningen leiden tot zwelling en pijn in de benen.

Lipoedeem

Lipoedeem is een chronische aandoening waarbij de aanmaak van vetweefsel is verstoord. Er ontstaat daardoor op sommige plekken een onderhuidse ophoping van vet en vocht. Hierdoor worden de heupen, benen en soms de armen dikker, terwijl de rest van het lichaam slanker blijft. Lipoedeem veroorzaakt pijn, gevoeligheid en zwelling.

Infecties

Een infectie aan de lymfevaten kan leiden tot pijn en roodheid. Een andere huidinfectie genaamd cellulitis kan ervoor zorgen dat de benen pijnlijk en belast aanvoelen.

Hart- en vaatziekten

Gezwollen en pijnlijke benen kunnen tevens wijzen op hartfalen, waarbij verminderde bloedcirculatie resulteert in vochtophoping in de benen. Perifeer arterieel vaatlijden (PAV) is een vaatziekte en treedt op wanneer slagaders vernauwd raken.

Overige oorzaken

De oorzaak van pijnlijke en gezwollen benen ligt in sommige gevallen ook elders. Zwangerschap, overgewicht, medicatie, diabetes en auto-immuunziekten zijn bijvoorbeeld ook veel voorkomende oorzaken.

Lipoedeem: ook wel “painful fat disease” genoemd

Pijnlijke en gezwollen benen kunnen wijzen op lipoedeem. Aangezien mensen deze aandoening soms verwarren met diabetes, achten we het van groot belang om hier wat meer aandacht aan te besteden. Vooral wanneer u tevens andere symptomen van lipoedeem opmerkt, zoals ongelijkmatige vettoename op de heupen en benen, neiging tot snel blauwe plekken, aanwezigheid van cellulite of een koud gevoel in de onderbenen, is het raadzaam om een medische diagnose te overwegen.

Alles over lipoedeem Consult aanvragen

Welke invloed heeft lipoedeem op pijnlijke en gezwollen benen?

Lipoedeem leidt tot de ophoping van vet en vocht in de benen, wat zwelling veroorzaakt. Deze ophoping verstoort de bloedcirculatie, wat resulteert in pijnlijke benen. Aangezien lipoedeem een chronische aandoening is, verergeren de symptomen in de loop van de tijd. Manuele lymfedrainage en compressietherapie (zoals steunkousen) zijn behandelingen die tijdelijk verlichting kunnen bieden. Echter, enkel liposuctie kan blijvende vermindering van de symptomen bewerkstelligen.

Diagnose lipoedeem vaststellen

Heeft u last van pijnlijke en gezwollen benen en wilt u weten of het lipoedeem is? Vul onze korte lipoedeem zelftest in of maak via de onderstaande buttons een afspraak voor een consult bij onze polikliniek.

Lipoedeem zelftest

Heeft u een vraag over pijnlijke en gezwollen benen of over lipoedeem? Neem dan contact met ons op via de onderstaande buttons of vul het contactformulier in. Dan helpen we u graag verder.

ArrayAfspraak maken085 - 488 17 00 Array