Allergie

Een allergie is een overdreven immunologische reactie van het lichaam op een onschadelijke stof. Het gaat daarbij altijd om contacten met lichaamsvreemde stoffen (allergenen). We kennen verschillende soorten allergieën:

• Contactallergieën (huid)
  • Inhaleringsallergieën (o.a. hooikoorts, huisstofmijt)
  • Voedselallergieën
  • Geneesmiddelenallergieën
  • Insectenallergieën (o.a. wespensteek)

Polikliniek de Blaak behandelt alleen contactallergieën.

Contactallergie

Bij allergisch contacteczeem raakt de huid gesensibiliseerd (overgevoelig) na contact met bepaalde stoffen buiten het lichaam. De allergische reactie vindt nooit plaats bij een eerste contact met een bepaalde stof. Enkele bekende voorbeelden van stoffen die contactallergie kunnen veroorzaken zijn onedele metalen zoals nikkel (horloge), geurstoffen (parfums), conserveermiddelen (cosmetica), lijm (schoenen), geneesmiddelen (in zalfvorm), planten en verf. Bij een contactallergie wordt de huid meestel rood en opgezwollen en ontstaan er vochtblaasjes of schilfers.

Plakproef

plakproef contactallergie dermatoloog huidziektenAls de dermatoloog een vermoeden heeft op een contactallergie, zal er een plakproef worden uitgevoerd. Bij deze proef worden een aantal veelvoorkomende allergie- opwekkende stoffen (allergenen) met pleisters op de rug geplakt. Na twee en na vier dagen kan de test worden afgelezen. De uitslag is positief als een van de pleisters een reactie veroorzaakt. Na een positieve diagnose zal de dermatoloog de juiste behandeling starten.

Bekijk hier een filmpje over hoe een plakproef in zijn werk gaat:

Bij de volgende vestigingen van Polikliniek de Blaak kunt u terecht bij een dermatoloog voor een plakproef bij huidallergie: Rotterdam, Rijswijk en Tilburg.

Afspraak maken085 - 488 17 00