Bloeduitstorting

U heeft het vast wel eens gehad: een plek op uw huid heeft een blauw/paarse kleur, maar wat is dit eigenlijk? Hoe is het ontstaan en trekt het vanzelf weer weg? We vertellen u graag meer over bloeduitstortingen en beantwoorden deze vragen voor u.

Wat is een bloeduitstorting?

Een bloeduitstorting of hematoom is een inwendige bloeding, waarbij bloed zich verspreidt tussen het omliggende weefsel. In de volksmond noemen we dit ook wel een blauwe plek. Het gevolg van een bloeduitstorting is een onderhuidse ophoping van bloed. Hierdoor verkleurt uw huid naar blauw, paars of zwart.

Wat veroorzaakt een bloeduitstorting?

De oorzaak van een bloeduitstorting is meestal een directe impact of trauma op het lichaam. Denk hierbij aan een val, een slag of het stoten tegen bijvoorbeeld een kast. Bij sommige mensen ontstaan bloeduitstortingen sneller. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ouderen met een fragiele huid, mensen die bloedverdunnende medicijnen slikken en mensen met een bloedstollingsstoornis.

Wat te doen bij een bloeduitstorting?

Heeft u een bloeduitstorting opgelopen? Dan zijn er verschillende stappen om het genezingsproces te bevorderen en mogelijke pijn of zwelling te verminderen:

Koelen

Koel de blauwe/paarse plek na de impact of het trauma zo snel mogelijk met een koud kompres of een ijszak. Dit kan helpen om de bloedvaten te vernauwen en zwelling te verminderen. Houd het koude kompres of de ijszak altijd in een doek tijdens het koelen.

Hoog leggen

Verhoog als het mogelijk is het lichaamsdeel waar de blauwe plek zich bevindt door middel van bijvoorbeeld een kussen. Dit kan helpen de bloedstroom en de zwelling te verminderen.

Rusten

Het is van belang het gebied waar de blauwe plek zich bevindt te laten rusten. Voer geen activiteiten uit waarbij de bloeduitstorting kan verergeren of verder beschadigen.

Pijnverlichting

Een bloeduitstorting kan soms pijnlijk zijn. In dit geval helpen pijnstillers, zoals paracetamol of ibuprofen erg goed. Volg altijd de instructies op de verpakking en raadpleeg indien nodig een arts.

Naast deze vier stappen is geduld erg belangrijk. Een bloeduitstorting heeft tijd nodig om te genezen. Het lichaam breekt namelijk langzaam het opgehoopte bloed af, waarna de huid verkleurt van blauw/paars naar groen/geel. Hierna verdwijnt de blauwe plek in zijn volledigheid.

Arts raadplegen

Ervaart u na het krijgen van een bloeduitstorting ernstige pijn, beperkingen in uw beweging, abnormale zwelling of andere zorgelijke symptomen? Dan raden we aan medische hulp te zoeken bij uw huisarts.

Bloeduitstortingen en lipoedeem

Het snel ontstaan van bloeduitstortingen, hoofdzakelijk op uw armen of benen, kan een symptoom zijn van lipoedeem. Dit is een stoornis in de aanmaak van vetweefsel. Daarnaast is de afvoer van vocht via de lymfvaten minder goed. Het gevolg hiervan is een onderhuidse ophoping van vet en vocht in de armen en/of benen.

Alles over lipoedeem

Waarom snellere bloeduitstortingen bij lipoedeem?

Lipoedeem kan invloed hebben op het ontstaan en de ernst van bloeduitstortingen. Dit komt doordat het vetweefsel bij lipoedeem gevoelig en kwetsbaar is, waardoor het gemakkelijker beschadigd kan raken bij stoten, wrijving of andere vormen van trauma. Hierdoor kan het risico op bloeduitstortingen bij mensen met lipoedeem toenemen. Daarnaast kan de aanwezigheid van lipoedeem leiden tot een verhoogde druk op de bloedvaten en verminderde bloedcirculatie in de getroffen gebieden. Dit kan de genezing van bloeduitstortingen vertragen en het risico op complicaties vergroten.

Lipoedeem vaststellen

Heeft u snel last van bloeduitstortingen en wilt u weten of lipoedeem hiervan de oorzaak is? Vul onze korte lipoedeem zelftest in en kom erachter of een consult bij onze kliniek zinvol is.

Lipoedeem zelftest

Heeft u nog een vraag over lipoedeem? Aarzel niet en neem contact met ons op via de onderstaande buttons of vul ons contactformulier in. We geven graag antwoord op uw vragen.

ArrayAfspraak maken085 - 488 17 00 Array