Nagelafwijkingen

De nagels aan handen en voeten vallen onder het vakgebied dermatologie. Een nagelafwijking (onychopathie) kan soms samen gaan met een huidaandoening.

nagelafwijkingSymptomen van nagelaandoeningen:

• Nagels laten los
  • Nagels veranderen van kleur
  • Nagels worden dikker of dunner
  • Er ontstaan putjes in de nagels

Schimmelnagel (onychomycose)

De schimmelnagel (of kalknagel) komt meestal voor op de voeten. De nagels veranderen van kleur en worden dik en brokkelig en soms valt de nagel er helemaal af. Zalfjes en crèmes helpen niet en de aandoening verdwijnt niet vanzelf. De schimmelnagel kan geen kwaad maar veel mensen vinden het cosmetisch storend. Als u er iets aan wilt laten doen dan kan de dermatoloog van Polikliniek de Blaak in veel gevallen medicatie voorschrijven. Na 3 tot 6  maanden zal de schimmelnagel verdwijnen en groeit er een gezonde nagel voor terug.

Nagelriemontsteking (paronychia)

Bij een nagelriemontsteking wordt de huid rondom de nagel (nagelriem) rood, pijnlijk en gezwollen en er kan pus uit komen. De medische naam is Paronychia en er zijn twee vormen: de acute en de chronische nagelriemontsteking. Bij de acute nagelriemontsteking wordt de infectie veroorzaakt door een bacterie. De chronische nagelriemontsteking wordt veroorzaakt door irritatie van de nagelriem door bijvoorbeeld water en zeep. Mensen die beroepshalve vaak natte handen hebben, zoals keukenmedewerkers of schoonmakers hebben een grotere kans op een nagelriemontsteking.

Een nagelriemontsteking zal meestal vanzelf over gaan. Eventueel kan de dermatoloog het pus verwijderen via een kleine snee in de huid en de nagelriem goed schoonmaken. Indien nodig kan de ontsteking behandeld worden.

Nagelpsoriasis

Psoriasis is een veelvoorkomende en chronische huidaandoening die de meeste mensen wel kennen. Iets minder bekend is dat psoriasis zich ook op de nagels  kan voordoen. Dat kan in combinatie zijn met psoriasis op de huid maar ook zonder huidafwijkingen.  De dermatoloog kan de nagelpsoriasis behandelen met injecties of medicatie. Waar de huid in de regel goed reageert op de ingestelde behandeling kan dit voor de nagels moeilijker zijn.

Putjes in de nagels

Putjes in de nagels zijn op zichzelf geen aandoening maar kunnen duiden op een andere aandoening zoals psoriasis of bindweefselaandoeningen.

Nagelafwijkingen als gevolg van andere aandoeningen

Het is verstandig om met nagelafwijkingen naar de huisarts te gaan. Soms is de nagelafwijking een symptoom van een andere lichamelijke aandoening. Eventueel kan uw huisarts u doorsturen naar de dermatoloog om te onderzoeken wat de onderliggende oorzaak is van de nagelafwijking.

Een afspraak maken bij de dermatoloog voor een consult over nagelziekten kan in Rijswijk, Rotterdam of Tilburg op telefoonnummer 085-4881700

Afspraak maken085 - 488 17 00