Bloed bij de ontlasting

ontlasting

Het kan even schrikken zijn. U gaat naar het toilet en u ziet dat er bloed aan het toiletpapier zit. Dit overkomt een op de vijf mensen per jaar. Bloed bij de ontlasting kan een symptoom zijn van meerdere aandoeningen. Dit is meestal onschuldig, maar het kan wijzen op vervelende aandoeningen.

Vers, helder en rood bloed bij de ontlasting

Indien u vers, helder, rood bloed aantreft op het toiletpapier of in de toiletpot dan kan dit wijzen op aambeien of scheurtjes in de anus. Bij elk bezoek aan het toilet gaan de scheurtjes weer open of schuurt de ontlasting langs de opgezwollen aambeien. Dit heeft het verlies van bloed tot gevolg. Het bloed is dan afkomstig uit een van de laatste delen van het maag-darmstelsel. Dit verklaart dat het bloed vers is.

Is bloed bij ontlasting gevaarlijk?

Er bestaan verschillende mogelijke oorzaken voor het aantreffen van bloed bij uw ontlasting. Lang niet alle oorzaken zijn ernstig en dus ook niet gevaarlijk. Wel raden we u bij het aantreffen van bloed aan om langs de huisarts te gaan voor het achterhalen van de oorzaak.

Mogelijke oorzaken van bloed bij ontlasting

1. In de meeste gevallen wordt bloed bij ontlasting veroorzaakt door aambeien. Deze uitstulpingen van het darmlijmvlies komen zowel in- als uitwendig voor.
  2. Ook een scheurtje in de anus, ook wel bekend als een anaal fissuur, is een veel voorkomende oorzaak van bloed bij uw ontlasting. Tijdens het poepen wordt de anus opgerekt, waardoor het scheurtje open kan gaan. Dit zorgt voor bloed bij ontlasting.
  3. Een soa, zoals chlamydia, dat is overgedragen door anale seks kan ook zorgen voor bloed bij uw ontlasting.
  4. In het geval van de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa of proctitis heeft u last van een ontsteking in de darm wand. Deze ontsteking kan de oorzaak zijn van zowel slijm als bloed bij uw ontlasting.
  5. Een maagdarminfectie wordt veroorzaakt door een virus of bacterie dat in uw lichaam is gekomen.
  6. Bij ouderen vanaf 50 jaar is de kans op een goedaardige uitstulping van de darm relatief groter dan bij jongvolwassenen. Deze uitstulping, een divertikel, kan zorgen voor bloedverlies bij ontlasting.
  7. De aanwezigheid van een poliep: een zwelling in het darmslijmvlies. Vaak zijn deze poliepen goedaardig, maar kunnen ze na verloop van tijd kwaadaardig worden.
  8. Slechts in extreem kleine gevallen is bloed bij ontlasting het gevolg van darmkanker. De kans op darmkanker is groter wanneer u ouder bent dan 50 jaar, ongewenst gewicht verliest of bekend bent met darmkanker onder uw familieleden.

Aambeien

Aambeien bevinden zich vlakbij de sluitspieren en helpen ze om normale ontlasting tegen te houden. Het kan gebeuren dat de aambeien gaan opzwellen. Dit kan veroorzaakt worden door veel persen en/of tillen, zwangerschap of het eten van te weinig vezels. Het opzwellen van de aambeien zorgt ervoor dat de anus deels wordt afgesloten. Als er teveel druk op de aambeien komt dan kunnen ze scheuren en dan komt er helder rood bloed vrij.

Aambeien laten behandelen

Het is belangrijk niet te lang rond te blijven lopen met aambeien. Hoewel het soms mogelijk is om met behulp van zalf of medicatie van de aambeien af te komen, is het in andere gevallen noodzakelijk om een proctoloog te bezoeken. Die kan met een kleine ingreep direct verlichting brengen in uw situatie. Heeft u last van aambeien? Lees meer informatie over de behandelmogelijkheden.

Anaal fissuur

Een andere veelvoorkomende reden voor de aanwezigheid van vers bloed bij de ontlasting is een fissuur, oftewel: een anusscheur. Deze scheurtjes worden veroorzaakt door dikwijls en langdurig persen op een harde stoelgang. Door een regelmatige herhaling hiervan krijgen de scheurtjes niet genoeg tijd om te herstellen en gaan ze elke keer weer open. De wond kan zich zelfs uitbreiden naar de sluitspier zelf, wat zeer pijnlijke gevolgen heeft.

Anusscheur genezen

Er zijn meerdere manieren om een anusscheur te genezen. Als een anusscheur nog maar net bestaat dan is het vaak voldoende om met behulp van anale massage of een speciale crème de doorbloeding in de anale streek te bevorderen. Dit versnelt de genezing van de scheurtjes. Een andere manier is het gebruik van Botox. Deze injecties laten de sluitspier kunstmatig ontspannen, dat de doorbloeding bevordert. Bij 75% van de patiënten zorgt dit voor een spoedige genezing. Meer weten over de mogelijkheden? Lees onze pagina anaal fissuur.

Hoe ziet bloed vermengd met ontlasting eruit?

De kleur van bloed bij de ontlasting is een belangrijke indicator voor de mogelijke oorzaak. Het bloed kan er vers, rood en helder uitzien, wat vaak wijst op aambeien of een anusscheurtje. Is uw bloed donker of zelfs bijna zwart van kleur? Dan heeft u waarschijnlijk last van een ontsteking in het darmstelsel. We raden aan dat u snel naar de huisarts gaat om u te laten onderzoeken.

Welk onderzoek wordt er verricht bij bloed in ontlasting?

Als u bloed in uw ontlasting aantreft en vermoed dat het om aambeien gaat, maakt u een afspraak voor een consult. Tijdens dit consult brengt de arts de situatie in beeld door naar uw klachten te vragen. Vervolgens vindt er uitwendig en inwendig onderzoek plaats. Voor het inwendige onderzoek gebruikt de arts een protoscoop. Indien het om aambeien gaat, bepaalt de arts op basis van de bevindingen welke behandeling in uw situatie het effectiefst is.

Wat te doen bij bloed bij ontlasting?

Opgezwollen aambeien en anusscheurtjes zijn zeer vervelend, maar niet gevaarlijk zolang u tijdig hulp zoekt. Het bloeden zal dan snel ophouden. Bent u niet zeker waar u last van heeft? Maak dan een afspraak via 085 488 1700.