Lipoedeem: een onbekende aandoening

Lipoedeem is een relatief onbekende aandoening en wordt om die reden verkeerd gediagnosticeerd door huisartsen of fysiotherapeuten. Dit leidt vaak tot verkeerde behandelmethoden en ongelukkige patiënten. Een correcte diagnose kan veel onbegrip en lijden voorkomen.

Een verkeerde diagnose

Naar schatting hebben 8 tot 15 procent van de vrouwen in Nederland last van deze chronische en ongeneselijke aandoening. Desondanks wordt de diagnose relatief weinig gesteld. Dit heeft meerdere oorzaken. Ten eerste zijn weinig zorgaanbieders bekend met de symptomen van lipoedeem en ten tweede hebben de meeste lipoedeem patiënten last van overgewicht. Hierdoor krijgen de patiënten vaak het advies om gewicht te verliezen, maar lipoedeem verdwijnt niet door meer te sporten of te diëten. Het gebrek aan succes van het afvallen zorgt dan tot teleurgestelde patiënten en een omgeving die weinig begrip toont. Weten dat zij een ongeneselijke ziekte hebben kan dit aspect al helpen.

De symptomen van lipoedeem

Lipoedeem is een verstoring in de aanmaak van vetweefsel in het lichaam. Deze ophoping zorgt ervoor dat de lymfevaten het vocht in de benen niet goed kan afvoeren. Dit leidt tot zwellingen op vooral de billen, dijen en rondom de knieën en enkels. De opgezwollen delen zijn zeer pijnlijk en krijgen een ernstige vorm van cellulite.

De precieze oorzaak van de ziekte is nog onduidelijk. Erfelijke factoren spelen een belangrijke rol. Lipoedeem komt vaak aan de oppervlakte in een fase waarbij er veel wisselingen in de hormonenspiegel plaatsvinden, zoals tijdens de puberteit of de zwangerschap.

Lipoedeem kan worden herkend door de dikke benen die ondanks gewichtsverlies dik blijven. De zwellingen in de benen nemen vaak de vorm aan van een rijbroek. In sommige gevallen hoopt het vet zich op rond de enkel of bij de armen.

Behandeling

Lipoedeem is niet te genezen, maar de pijnlijke gevolgen ervan kunnen wel verzacht worden. Traditiegetrouw worden er elastische kousen voorgeschreven die verlichting bieden. Het pijnlijke gevoel in de zwaar aanvoelende benen wordt hierdoor verminderd.

Polikliniek de Blaak biedt echter een vernieuwende methode aan die een blijvend resultaat geeft. Als een van de eerste klinieken in Nederland bieden wij de mogelijkheid om uw lipoedeem te laten behandelen door middel van liposuctie.

Met vibro-liposculptuur worden de overtollige vetcellen weggezogen. Uit ervaring blijkt dat er ook op de lange termijn goede resultaten worden geboekt bij patiënten met lipoedeem. De weggenomen vetcellen zullen niet meer terug komen.

De risico’s van deze methode zijn zeer gering. Bovendien hebben onze artsen veel ervaring met het uitvoeren van deze behandeling waarbij de veiligheid van de patiënt voorop staat.

Wilt u meer weten over deze revolutionaire behandelmethode van deze onbekende en onderschatte ziekte? Lees hier meer informatie of neem gelijk contact met ons op voor een afspraak.