Diagnose lipoedeem vaak gemist

De laatste jaren krijgt lipoedeem gelukkig iets meer bekendheid. Diverse belangenorganisaties en patiënten maken er werk van om de aandoening in het nieuws te brengen om zo de bekendheid te vergroten. Helaas wordt lipoedeem als diagnose nog steeds vaak gemist door zorgprofessionals. Veel patiënten krijgen ten onrechte de diagnose lymfoedeem of obesitas. Omdat de verkeerde diagnose ook voor verkeerde behandelvoorstellen zorgt, bespreken we in dit blog de verschillen.

pijnlijk vetsyndroomKlachten

Als een patiënt met lipoedeem zich voor het eerst bij een huisarts of andere zorgprofessional meldt, is het meestal met enkele of meerdere van de volgende klachten:

• Pijn aan de benen en soms knieklachten.
  • Benen kunnen gevoelloos, zwaar en vermoeid aanvoelen.
  • Benen zijn gevoelig bij aanraking of druk.
  • Snel blauwe plekken krijgen.
  • Moeite met het afleggen van korte/lange afstanden, krachtsverlies in benen en/of armen.
  • Klachten worden erger bij warm weer.
  • Moeite met het vinden van passende kleding (maten boven- en onderlichaam verschillen).
  • Geen laarzen kunnen dragen (of moeite hebben met het vinden van laarzen die passen).
  • Diëten of sporten heeft weinig tot geen effect op omvang vermindering en klachten.

Verschillen met lymfoedeem en obesitas

Een aantal klachten van lipoedeem kunnen overeenkomen met klachten bij lymfoedeem of obesitas.  We benoemen daarom nu de verschillen. Lipoedeem komt vrijwel uitsluitend voor bij vrouwen terwijl lymfoedeem en obesitas zowel bij mannen als vrouwen kan voor komen. Diëten heeft bij lipoedeem geen effect, maar bij lymfoedeem wel (enigszins) en bij obesitas zelfs een duidelijk effect. De voeten zijn bij lipoedeem niet aangedaan. Bij lymfoedeem en obesitas zijn de voeten ook aangedaan (verdikt). Tenslotte is er bij lipoedeem pijn bij aanraking, terwijl dat bij lymfoedeem en obesitas niet het geval is.

Bij twijfel

Heb je eerder een diagnose gehad waarover je nu twijfelt? Wellicht heb je op basis van de informatie in dit blogbericht het idee dat je lipoedeem hebt. Als je daarover zekerheid wilt krijgen kun je een consult aanvragen bij een van onze lipoedeem artsen. Bij onze ervaren artsen krijg je altijd een juiste, definitieve diagnose. Pas dan kun je de juiste beslissingen nemen over hoe je moet omgaan met de aandoeningen en kun je een beslissing nemen over de lipoedeem behandelingen.

Meer informatie over lipoedeem herkennen kun je vinden bij ons kenniscentrum lipoedeem

Array