5 vragen over psoriasis

In onze kliniek krijgen wij vaak de vraag: “wat is het verschil tussen eczeem en psoriasis?” Dat bracht ons op het idee om de meest gestelde vragen omtrent psoriasis op een rij te zetten. In dit blog zetten wij vijf vragen en antwoorden uiteen omtrent deze huidziekte.

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een chronische huidziekte. Het uit zich door rode plekken, huidschilfers, erge jeuk en een pijnlijke huid. Deze ziekte ontstaat door een ‘fout’ in het immuunsysteem. Dit systeem is onder andere verantwoordelijk voor de aanmaak van cellen in de huid. Bij een gezond persoon gebeurt een dergelijke vernieuwing van de huid om de 25 tot 30 dagen maar bij een psoriasispatiënt gemiddeld al om 4 tot 6 dagen. Hierdoor ontstaan rode plekken met vele witte huidschilfers.

psoriasis

Wat is het verschil tussen eczeem en psoriasis?

Hoewel de uitingen van beide chronische ziekten veel op elkaar lijken, zijn er toch wezenlijke verschillen. Eczeem ontstaat vanuit een reactie van prikkels terwijl psoriasis ontstaat, zoals eerder is vermeld, door een storing in het immuunsysteem.

Is psoriasis besmettelijk?

Hoewel psoriasis is afgeleid van het Griekse woord psora wat ‘schurft’ betekent, is psoriasis absoluut niet besmettelijk. Toch denkt de omgeving daar vaak anders over. De impact van psoriasis is dan ook vaak meer dan enkel fysiek ongemak.

Welke factoren verergeren psoriasis?

Psoriasis kan erger worden naarmate u meer stress ervaart. Ook huidbeschadigingen als gevolg van bijvoorbeeld een piercing kunnen de ziekte doen verergeren. Wanneer u medicijnen slikt, kan psoriasis ook verergeren. Overleg dan met uw huisarts of dermatoloog of deze medicijnen van invloed zijn op de psoriasis.

Welke behandelingen zijn er mogelijk?

Psoriasis is helaas niet te genezen, maar wel goed te behandelen. Vaak wordt een combinatie van behandelingen toegepast:

Crème, zalf of lotionbehandeling

Lichttherapie

Medicijnen of injecties

Met deze brede keuze van behandelmethoden is voor heel veel patiënten mogelijk om de psoriasis onder controle te krijgen.

Twijfelt u of u psoriasis heeft of wilt u meer informatie? Hier leest u meer over deze chronische huidziekte. Als u meteen een afspraak wil maken met een dermatoloog, neem dan contact op via 085 – 488 1700 of vul het formulier in.