5 tips voor het omgaan met lipoedeem

Lipoedeem is een pijnlijke aandoening waarbij er grote hoeveelheden vetweefsel  zich ophoopt onder de huid van heupen, dijen, knieën en onderbenen, billen en soms bovenarmen. De oorzaak zijn van lipoedeem is nog onbekend, maar er zijn aanwijzingen dat erfelijkheid hier een rol speelt.  Zonder behandeling  is de kans groot dat u de rest van uw leven met deze aandoening te maken hebt.

1. Gebruik veel huidverzorgingsproducten

Het is heel belangrijk om op uw hygiëne te letten wanneer u last hebt van lipoedeem. Smeer de plek regelmatig in met pH-neutrale verzorgingsproducten. Voorkom het gebruik van deodorant.

2. Medicijnen en zalven helpen niet

Omdat nog niet helemaal duidelijk is wat lipoedeem veroorzaakt is het niet mogelijk om de aandoening met medicijnen of zalven te verhelpen.

3. Draag comfortabele kleding

Losse kleding en gemakkelijk zittende schoenen zorgen ervoor dat u minder ongemak ondervindt van de lipoedeem. Bovendien verbetert het de bloedtoevoer naar de plekken met het oedeem. Voorkom het dragen van strakke kleding.

4. Eet evenwichtig

Hoewel lipoedeem niet door overgewicht ontstaat zorgt een verlaging van het gewicht door middel van sporten wel voor een positief effect. Het is in ieder geval belangrijk dat u geen gewicht aankomt. Let daarbij niet op de omvang van de benen of de  BMI (body mass index) maar op de buikomvang. Als richtlijn kunt u een Buikomvang tussen de minimaal 70 cm en maximaal 90 cm aanhouden.

5. Sport!

Regelmatig sporten heeft een positief effect op  het lip-oedeem en zal de klachten doen afnemen.  Medische compressiekousen of bandages kunnen hierbij helpen.  Zonder deze middelen kan het oedeem toenemen.  Nordic walking, wandelen en aerobics zijn ook zeer geschikt om te doen wanneer u last hebt van lipoedeem. Zwemmen en aquajogging kunnen zonder hulpmiddelen beoefend worden.

Met deze tips wordt leven met lipoedeem een stukje dragelijker. Polikliniek De Blaak biedt ook een behandeling genaamd vibro-liposuctie aan. Het overtollige vochtweefsel wordt dan weggezogen en komt niet meer terug. Uw klachten zijn hiermee blijvend te verhelpen.  U kunt hier meer over deze behandeling lezen.