Wat doe je aan een pijnlijke bult in de bilspleet?

pijnlijke bult bilspleetWanneer je in je bilspleet een plekje hebt dat pijnlijk en warm aanvoelt, dan heb je waarschijnlijk last van een sinus pilonidalis (of haarnestcyste). Deze ontsteking wordt veroorzaakt door een verstopt haarzakje. Een sinus pilonidalis kan bijzonder vervelende klachten veroorzaken. Gelukkig is de aandoening goed te behandelen door een proctoloog.

Wat is een sinus pilonidalis?

Een sinus pilonidalis is een holte onder de huid, die ontstaat door een ingegroeide haar. De holte vult zich met meerdere haren die willen groeien, maar nergens heen kunnen. Dit zorgt ervoor dat er een ontsteking ontstaat. De aandoening openbaart zich vooral bij volwassen mannen met een zittend beroep, maar iedereen kan het krijgen.

Welke klachten geeft een bult in de bilspleet?

De bult zit meestal in de bilspleet, een paar centimeter boven de anus (dicht bij het stuitje) en veroorzaakt flinke pijn. Er kan ook afscheiding van pus, vocht of bloed optreden. Door de ontsteking kun je je zelfs ziek voelen en koorts krijgen.

Hoe kun je de pijnlijke bult behandelen?

Met een sinus pilonidalis moet je naar een proctoloog voor een behandeling. Tijdens het consult zal de plek onderzocht worden en de klachten besproken. De behandeling bestaat uit antibiotica om de ontsteking weg te halen en daarna een operatie onder lokale verdoving om de gehele holte te verwijderen.

Wanneer is behandeling nodig?

De kans is klein dat de klachten van de bult/haarnestcyste vanzelf verdwijnen. Als je last hebt van de pijn is het verstandig om direct een consult in te plannen bij onze proctoloog. De polikliniek voor proctologie in Rijswijk, Tilburg en Rotterdam kent meestal korte wachttijden. Je kunt dus meestal snel terecht voor behandeling van een pijnlijke bult in de bilspleet.

Afspraak maken085 - 488 17 00