Aambeien: symptomen, oorzaken en behandelingen

• rood (soms veel) bloed op de stoelgang, het papier en de toiletpot
  • geen pijn, wel een drukkend en schrijnend gevoel in de anusstreek
  • (valse) ontlastingsnood
  • jeuk en irritatie

Wanneer moet je met aambeien naar een proctoloog?

Aambeien kunnen binnen enkele dagen tot enkele weken vanzelf genezen. Soms helpt het om dit proces met zalf of medicatie te versnellen. Als de klachten blijven aanhouden of met regelmaat terugkeren is het goed om een afspraak bij de proctoloog te maken.

Wat kan onze proctoloog voor u doen?

De proctoloog kan een diagnose stellen naar aanleiding van uw klachten en een klein lichamelijk onderzoek. Vaak denken mensen last van aambeien te hebben terwijl het om een abces, fissuur, poliep of iets anders gaat. Iedere aandoening heeft zijn eigen behandeling nodig. In sommige gevallen kan de proctoloog echter direct verlichting brengen. Na de ingreep of behandeling krijgt de patiƫnt instructies mee die de kans op terugkeer van de klachten zo veel mogelijk zullen voorkomen.

Wat zijn nu eigenlijk aambeien?

Aambeien zijn zwellichamen die in het laatste stukje darmkanaal ongeveer 2 cm boven de anus ingebouwd zijn, om samen met de sluitspieren de darm af te sluiten. Hierbij doen de sluitspieren het grovere werk, namelijk het keren van de normale, dikke ontlasting. De zwellichamen doen het fijnere werk, namelijk het tegenhouden van winden, darmslijm en diarree.

Het vreemde feit doet zich nu voor dat aambeien over het algemeen pas aambeien genoemd worden wanneer ze zo groot geworden zijn dat ze klachten geven. Door persen bij ontlasting en bij irritaties en/of ontsteking in de darm ontstaan er stuwing van bloed richting zwellichaampjes. De zwellichaampjes raken te vol en de peesjes die de zwellichaampjes op hun plaats moeten houden raken uitgerekt of scheuren af. Het resultaat hiervan is dat de zwellichaampjes nu uitzakken en gaan bloeden.

aambeien behandelen bij de proctoloog van Polikliniek de Blaak

Meerdere factoren kan het ontstaan van aambeien in de hand werken:

Wanneer er stuwing ontstaat in het normaal aanwezige inwendige zwellichaam zal dit dus verdikken door overvulling met bloed. Deze stuwing kan o.a. ontstaan door:

• een abnormaal stoelgangspatroon
  • aandoeningen van de dikke darm (zoals ontstekingen, gezwellen)
  • zwangerschap
  • veel persen en/of tillen, bijv. gewichtheffen

Bij constipatie zal door de harde ontlasting en door langdurig persen een beschadiging ontstaan van de bloedvaatjes in de uitgang van de anus. Vooral een gebrek aan voedingsvezels in het eten, waardoor de ontlasting te ingedikt en droog wordt, zorgt voor drukverhoging op de zwellichamen tijdens de stoelgang.

Zwangerschap en aambeien

Naast een uitgesproken neiging tot constipatie zal een zwangerschap om nog andere redenen dikwijls met aambeien gepaard gaan: de groeiende baarmoeder zorgt voor een toenemende drukverhoging in de buikholte en de gewijzigde hormoonhuishouding bij de zwangere vrouw, spelen een belangrijke rol. Vooral in de laatste maanden van de zwangerschap neemt de druk van het kind in de baarmoeder toe en bij de geboorte zelf zal zich dat nog sterker manifesteren. De druk op de bloedvaten, die het terugvloeien van het bloed naar het hart verzorgen, wordt urenlang tegengewerkt. Dan kan het gebeuren dat de aambeien niet alleen prominent worden, maar dat zelfs een deel van de endeldarm naar buiten komt. Voor meer informatie zie aambeien en zwangerschap.

aambeien en zwanger

Pijnloze behandeling door Proctoloog

In het beginstadium zal de behandeling met zalf en/of zetpillen nog wat verlichting kunnen brengen indien tegelijkertijd met aangepaste maatregelen (o.a. dieet) ook de oorzaak wordt aangepakt. Een goed geregelde stoelgang is essentieel. Indien dit allemaal nog onvoldoende is, kan de proctoloog de aambeien met elastiekjes afbinden. Dit is vrijwel pijnloos. Slechts zelden is een opname voor een operatie in het ziekenhuis nodig, zelfs niet voor de grotere uitwendige aambeien.

Indien de aambeien echt worden verwaarloosd, kunnen er zich verwikkelingen voordoen: een uitzakking of een bloedklontervorming. Dit laatste is wel erg pijnlijk en vraagt een snel medisch ingrijpen. Een kleine insnede brengt direct verlichting. Na de genezing kan dan nog een hinderlijk huidflapje, de zgn. marisca achterblijven. Dit kan eveneens makkelijk onder plaatselijke verdoving worden weggesneden (eventueel met de Yag-laser).

Pijn is geen typische klacht voor aambeien. Wanneer er pijn aanwezig is zal de proctoloog moeten zoeken naar een andere, samengaande, oorzaak. Met een proctoscoop kan de arts de aambeien duidelijk zien en ze afdoende behandelen.

Spreekuren

De spreekuren proctologie zijn volgens onderstaand schema:

Dinsdag (drs. Cijs) Rijswijk 8.00 - 16.30 uur
Vrijdag (drs. Cijs) Rotterdam 8.00 - 16.30 uur
Tilburg: Variabele dagen door drs. Nijs. Telefonisch op te vragen op nummer: 085-4881700

Quote open

Testimonial

Ik heb er spijt van dat ik bijna 10 jaar met dit probleem heb rondgelopen terwijl het met een kleine ingreep van een kwartier was opgelost. Uit schaamte en angst voor de ingreep heb ik veel te lang gewacht terwijl dat achteraf gezien totaal onnodig was. Door de professionele houding van de arts heb ik mij niet ongemakkelijk gevoeld en de ingreep stelde eigenlijk niets voor.

Anoniem - 2014

Quote sluiten

Bekijk hier een filmpje over aambeien:

Brochure

Download:  brochure over aambeien behandelen.

Bij de volgende vestigingen van Polikliniek de Blaak kunt u terecht voor behandeling van aambeien: Rotterdam, Haaglanden en Tilburg.

afspraak maken

Bel mij terug

We bellen u binnen 2 werkdagen terug.

youtube google facebook twitter