UVB lichttherapie

De UVB-Lichttherapie (ook wel UVB-Fototherapie genoemd) wordt alleen in Tilburg aangeboden.

Wat is UVB-therapie?

UNV Lichttherapie psoriasis

Bij UVB-therapie wordt gebruik gemaakt van het genezende effect dat het UV(B)gedeelte van het zonlicht heeft. Het zonlicht bestaat uit verschillende soorten licht en warmte. Van het ultraviolet gedeelte heeft het UVB deel een genezend effect op diverse soorten huidziekten. Polikliniek de Blaak heeft een lichtcabine met UVB lampen om deze genezende kwaliteiten van het zonlicht versterkt in te zetten bij therapie.

Voor welke huidziekte is UVB-therapie?

UVB-lichttherapie wordt bij de volgende huidziekten gebruikt:

• psoriasis
  • eczeem
  • lichen planus
  • vitiligo
  • pityriasis lichenoides
  • jeuk
  • lichtallergie (gewenning)

Werkwijze

Tijdens de intake zal de dermatoloog een behandelplan opstellen. Gedurende de lichttherapie staat u in een cabine. De eerste keer vrij kort, de keren daarna wordt het tijd steeds iets verlengd. Zo wordt verbranding voorkomen. In de cabine draagt u een beschermende bril. Hoe lang de totale therapie duurt is per persoon en aandoening verschillend maar kan 2 tot 3 maanden bedragen. De therapie bestaat uit 3 behandelingen per week.

Bijwerkingen

UVB-Lichttherapie kent geen ernstige bijwerkingen. De enige bijwerkingen komen overeen met die van het gewone zonlicht. Een verbrand gevoel na de therapie is mogelijk. De volgende keer moet u dan iets korter in de cabine. Op langere termijn verouderd de huid sneller door UV licht, net als in het zonlicht buiten.

Kosten

Deze behandeling wordt door alle zorgverzekeringen volledig vergoed. Daarvoor heeft u wel een verwijskaart van uw huisarts nodig.

Afspraak maken085 - 488 17 00