Psoriasis is een veel voorkomende chronische huidziekte die zich manifesteert in de vorm van rode plekken met witte schilfers. Ongeveer 1 op de 5 mensen heeft psoriasis waarbij er grote verschillen zijn in de mate van ernst van de aandoening. De huidziekte is niet besmettelijk. Psoriasis heeft een golvend verloop waardoor het in een rustige periode kan lijken of de aandoening verdwenen is terwijl het in een actieve periode de huid ernstig kan aandoen.

Oorzaak van psoriasis

Psoriasis kan zomaar op elke leeftijd de kop op steken en zal daarna niet meer verdwijnen. Erfelijke aanleg speelt een belangrijke rol. Stress, huidbeschadigingen, infecties en medicijngebruik kunnen ook invloed hebben op het ontstaan van psoriasis.

psoriasis behandelen

Klachten

De klachten zijn in eerste instantie fysiek maar kunnen ook mentaal gevolgen hebben. De fysieke klachten zijn soms jeuk of pijn. Daarnaast kan er een ontsteking in de gewrichten van met name de handen en voeten ontstaan. We spreken dan van Artritis psoriasis. De mentale problemen worden veroorzaakt door schaamte voor de ontsierende vlekken en reacties van onwetende mensen die bang zijn voor besmetting bij aanraking. U kunt deze problemen met uw dermatoloog bespreken.

Onderzoek en diagnose

Wanneer u een vermoeden heeft dat u psoriasis heeft dan kunt u een bezoek brengen aan de dermatoloog van Polikliniek de Blaak. Vaak kan al op het oog beoordeeld worden of u psoriasis heeft. Wanneer de dermatoloog twijfelt of er geen sprake is van een andere huidziekte kan er ook een stukje huid worden afgenomen om enkele testen mee te doen. U krijgt dan pas na enkele dagen uitsluitsel.

Behandeling

Hoewel psoriasis niet te genezen is kan het wel goed behandeld worden. Na de diagnose zal de dermatoloog een keuze maken uit (een combinatie van) de volgende behandelingen:

• Crème, zalf of lotion Dit moet u rechtstreeks op de psoriasisvlekken aanbrengen. De dermatoloog zal u de juiste crème, zalf of lotion voorschrijven en u instrueren over hoe vaak en hoe lang u dit moet doen.
  • Lichttherapie Bij UVB-therapie wordt gebruik gemaakt van het genezende effect dat het UV(B)gedeelte van het zonlicht heeft. Het zonlicht bestaat uit verschillende soorten licht en warmte. Van het ultraviolet gedeelte heeft het UVB deel een genezend effect op diverse soorten huidziekten.
  • Medicijnen of injecties Uw dermatoloog kan ook medicijnen voorschrijven die oraal (pillen) moeten worden ingenomen of via injecties. Bekende middelen zijn methotrexaat, ciclosporine, acitretine, fumaraten en biologics.

Met deze vormen van behandeling is er voor iedereen wel een mogelijkheid om de psoriasis onder controle te krijgen. De behandeling zal de psoriasis op zijn minst aanzienlijk terugdringen en soms blijft het voor langere tijd (tot enkele jaren) zelfs helemaal weg. Na het stoppen met een behandeling zal de psoriasis echter altijd weer terugkomen/toenemen.

Verschillende vormen van psoriasis

Er zijn vier vormen van psoriasis te onderscheiden, elk met zijn eigen kenmerken.

1. Plaque psoriasis
Dit is de meest voorkomende vorm van psoriasis en kenmerkt zich door de opvallende rode plekken en schilfers die variëren van vorm en grootte. Deze vorm van psoriasis kan zich overal op het lichaam voordoen maar zie je vooral vaak terug op de handen, voeten, ellebogen, knieën, onderrug en op het hoofd. Een enkele keer kan het ook zichtbaar worden op de geslachtsdelen.

2. Psoriasis Inversa
Deze vorm kenmerkt zich door de roodheid, meestal zonder schilfers en bevindt zich in huidplooien van billen, borsten, oksels, de navel of in de liezen.

3. Psoriasis guttata
Wanneer u een korte periode last heeft van uitslag van kleine psoriasisvlekken dan spreken we van psoriasis guttata.

4. Psoriasis van de nagels
Bij deze vorm van psoriasis worden de nagels aangedaan. Dit kan invloed hebben op zowel de vinger- als de teennagels. Het uit zich in geelbruine vlekken en deukjes in de nagel en een deel van de nagel kan los gaan zitten. Vergoeding Behandelingen van psoriasis door de dermatoloog worden met een verwijzing van de huisarts vergoedt door de zorgverzekeraar. Rekening houden met uw eigen risico is belangrijk.

Bij de volgende vestigingen van Polikliniek de Blaak kunt u terecht bij een dermatoloog voor psoriasis: Tilburg, Rijswijk en Rotterdam.

psoriasis

afspraak maken

Bel mij terug

Meest gelezen

youtube google instagram twitter facebook

Klik hier voor meer informatie.