Ons lichaam bevat duizenden haarvaatjes die ons hele lichaam van voeding voorzien en afvalstoffen afvoeren. Deze vaatjes zijn kwetsbaar en wanneer de vaatwanden verzwakt zijn, kunnen ze zichtbaar worden. Wanneer deze gesprongen bloedvaatjes in grotere aantallen voorkomen wordt dit 'couperose' genoemd.

Hoe ontstaat couperose?

Het is niet bekend hoe couperose ontstaat. In sommige gevallen is het een gevolg van rosacea; een ontstekingsreactie van de huid die veel voor komt. In een groot aantal gevallen treedt het echter ook spontaan op zonder deze ontstekingsverschijnselen. Uitgebreide blootstelling aan ultraviolette straling in zonlicht is een risicofactor voor het ontwikkelen van couperose. Ouder worden, overmatig zonnen, roken, pittig eten, overmatig alcoholgebruik, temperatuurverschillen en erfelijke aanleg kunnen het doen verergeren.

Wie kunnen couperose krijgen?

Vooral mensen van Noordwest-Europese oorsprong met een relatief licht huidtype kunnen vroeg of laat last krijgen van deze toename van bloedvaatjes.

Hoe herken je couperose?

Couperose herken je aan de roodheid in het gelaat, kleine bloedvaatjes oppervlakkig in de huid en een branderig of stekend gevoel. Andere symptomen zijn kleine bultjes/puistjes tot wat grotere ontstekingen in de huid.

couperose behandelen bij de huidtherapeute en dermatoloog

Intake gesprek

Bij het eerste intakegesprek bespreekt de huidtherapeut van Polikliniek de Blaak welke methode voor u het beste is, welk resultaat u mag verwachten, wat de mogelijke risico's zijn en hoe de nazorg plaatsvindt. U krijgt altijd een eerlijk advies en duidelijke voorlichting over de couperosebehandeling en de periode erna.

Behandeling

Binnen Polikliniek de Blaak wordt gebruik gemaakt van twee verschillende lasers. De KTP-laser (532 nanometer). Deze laser is uitermate geschikt voor het behandelen van de oppervlakkige rode bloedvaatjes in onder andere het gelaat. De Nd:Yag-laser (1064 nanometer) dringt dieper in en wordt voornamelijk ingezet bij de blauwe en rode oppervlakkige beenvaatjes welke bijvoorbeeld niet meer te behandelen zijn met het inspuiten van een speciale vloeistof (sclerotherapie).

Met behulp van de laser kunnen deze bloedvaatjes door de huid heen, zonder de huid te beschadigen verwijderd worden. Het laserlicht dringt door de huid en zoekt de oxyhemoglobine van het bloed op. Hierdoor worden de bloedvaatjes verwarmd, waardoor de vaatwand samentrekt en waardoor vervolgens het lichaam de overblijfselen opruimt.

Minstens vier weken voorafgaand aan de behandeling moet de huid voortdurend beschermd worden tegen zonlicht. Bij onvermijdelijke blootstelling aan de zon kan de huid worden ingesmeerd met een zonnebrandcrème van minimaal factor 30. De huid mag bij de behandeling niet gebruind zijn.

Vaatlaser

Voor meer informatie over de vaatlaser KLIK HIER

couperose behandelen met laser

afspraak maken

Bel mij terug

Meest gelezen

youtube google instagram twitter facebook

Klik hier voor meer informatie.