Hiv-test

Wat is hiv?

Hiv, ook wel het hiv-virus genoemd, is een van de meest voorkomende seksueel overdraagbare aandoeningen (soa). Soa’s kunt u krijgen wanneer u onveilig vrijt. Het is dan ook belangrijk om uzelf te laten testen op eventuele soa’s wanneer u onveilig gevreeën heeft. Hiv is overdraagbaar via bloed, sperma, vaginaal vocht en moedermelk.

Hiv-test anoniem

Bij de dermatoloog van Polikliniek de Blaak kunt u een hiv-test anoniem doen. Dit kan in onze klinieken in Rotterdam, Tilburg en Rijswijk. Het is mogelijk deze test te laten vergoeden door de zorgverzekeraar. Daarvoor heeft u een verwijsbrief van de huisarts of GGD nodig.

Hiv-symptomen

De symptomen van hiv veranderen gedurende de tijd dat u met hiv besmet bent. Wanneer u net hiv heeft opgelopen kunt u de eerst zes weken klachten krijgen die lijken op een fikse griep. Het is dan altijd verstandig om contact op te nemen met uw huisarts. Overige symptomen van hiv zijn:

Begin van een hiv-besmetting

• Huiduitslag
  • Koortsig
  • Beroerd gevoel
Gevorderde fase van een hiv-besmetting

• Huiduitslag
  • Koortsig
  • Kortademig
  • Diarree
  • Nachtelijk transpireren
  • Gewichtsafname
  • Vermoeid
Afspraak maken085 - 488 17 00

Wanneer een hiv-test doen?

Het is verstandig een soa-test te doen wanneer u:

• Onveilig gevreeën heeft.
  • Klachten heeft die overeenkomen met de hierboven genoemde symptomen.
  • Gewaarschuwd bent door iemand waarmee u in het verleden onveilige seks heeft gehad dat hij of zij besmet is met hiv.

Pas drie maanden na de besmetting is met zekerheid te zeggen of u besmet bent met hiv. Dan is het hiv-virus namelijk pas zichtbaar in het bloed. Echter, dit betekent niet dat het geen zin heeft om eerder een hiv-test te doen. Direct wanneer u besmet bent met hiv is het virus namelijk het makkelijkst over te dragen. Het is verstandig om binnen 72 uur een afspraak te maken bij uw huisarts of de GGD. Wanneer u besmet denkt te zijn met het hiv-virus is het verstandig om een PEP-kuur te doen. Een PEP-kuur is een behandeling met hiv-medicijnen die u gedurende vier weken moet volgen.

Is hiv te genezen?

Hiv is op dit moment nog niet te genezen, maar wel goed te behandelen. Wanneer hiv niet behandeld wordt met hiv-remmers kunt u uiteindelijk aids krijgen. De hiv-behandeling (PEP-kuur) bestaat uit een combinatie van in ieder geval drie hiv-remmende medicijnen. Deze medicijnen moeten dagelijks ingenomen worden. De medicijnen zorgen ervoor dat het hiv-virus zich niet kan vermenigvuldigen in het lichaam.

Hoe werkt een hiv-test?

Wanneer u een hiv-test laat doen neemt de arts of verpleegkundige bloed bij u af. Dit buisje met bloed wordt opgestuurd naar het laboratorium waar het vervolgens getest wordt op de aanwezigheid van hiv-antistoffen. Wanneer het risico aanwezig is dat u besmet bent met het hiv-virus, wordt het aanbevolen om uzelf ook op andere soa’s te laten testen. Andere soa’s komen namelijk vaker voor dan het hiv-virus. Bekijk onze video met uitleg over het doen van een soa-test.

Wat kost een hiv-test?

Het is mogelijk om de kosten van de hiv-test te laten vergoeden door uw zorgverzekeraar. Dit is mogelijk wanneer u een verwijsbrief heeft ontvangen van uw huisarts of de GGD.

kosten consult,  soa-test (urine en bloed) en eventuele behandeling € 180,-*

*Kosten wanneer u geen gebruikmaakt van een vergoeding door uw zorgverzekeraar.
Afspraak maken085 - 488 17 00