Hoe is lipoedeem te herkennen?

Lipoedeem is een pijnlijke en chronische ziekte waar nog geen medicijn voor is gevonden. Bij lipoedeem is er een stoornis in de aanmaak van vetweefsel en is de afvoer van vocht via de lymfevaten niet optimaal. Dit leidt tot een onderhuidse ophoping van vet en vocht. Lipoedeem kan zowel in de armen als in de benen voorkomen.

De aandoening lipoedeem is nog relatief onbekend . Hoe herken je lipoedeem? In deze blog een aantal symptomen van lipoedeem.

Gevoelssymptomen

Bij lipoedeem zijn er een aantal symptomen waarbij u pijn of een vervelend gevoel kunt ervaren. Voorbeelden hiervan zijn:

Een zwaar gevoel in de benen

Pijn in de benen

Gewichtsproblemen zonder een specifieke oorzaak

Schurende huid tijdens het lopen

Een koud gevoel in de onderbenen, enkels en voeten

Uiterlijke symptomen

Een aantal symptomen wat betreft uiterlijk welke kunnen duiden op lipoedeem:

Cellulitis

Snel blauwe plekken

Kleding van het bovenlichaam verschilt 2 tot 3 maten met het onderlichaam

Geen zwelling bij de handen en voeten

Wat te doen bij lipoedeem?

Ondanks dat lipoedeem een chronische ziekte is, is het belangrijk om lipoedeem tijdig te ontdekken. Een behandeling kan namelijk wel voorkomen dat lipoedeem zich verergert of dat er complicaties ontstaan. Bij Polikliniek de Blaak kan lipoedeem behandeld worden door middel van liposuctie. In de afbeelding hiernaast is het resultaat van zo’n behandeling te zien. Lees hier meer.