Bloed bij de ontlasting

ontlasting

Het kan even schrikken zijn. U gaat naar het toilet en u ziet dat er bloed aan het toiletpapier zit. Dit overkomt een op de vijf mensen per jaar. Bloed bij de ontlasting kan een symptoom zijn van meerdere aandoeningen. Dit is meestal onschuldig, maar het kan wijzen op vervelende aandoeningen.

Indien u vers, helder, rood bloed aantreft op het toiletpapier of in de toiletpot dan kan dit wijzen op aambeien of scheurtjes in de anus. Bij elk bezoek aan het toilet gaan de scheurtjes weer open of schuurt de ontlasting langs de opgezwollen aambeien. Dit heeft het verlies van bloed tot gevolg. Het bloed is dan afkomstig uit een van de laatste delen van het maag-darmstelsel. Dit verklaart dat het bloed vers is.

Aambeien

Aambeien bevinden zich vlakbij de sluitspieren en helpen ze om normale ontlasting tegen te houden. Het kan gebeuren dat de aambeien gaan opzwellen. Dit kan veroorzaakt worden door veel persen en/of tillen, zwangerschap of het eten van te weinig vezels. Het opzwellen van de aambeien zorgt ervoor dat de anus deels wordt afgesloten. Als er teveel druk op de aambeien komt dan kunnen ze scheuren en dan komt er bloed vrij.

Het is belangrijk niet te lang rond te blijven lopen met aambeien. Hoewel het soms mogelijk is om met behulp van zalf of medicatie van de aambeien af te komen, is het in andere gevallen noodzakelijk om een proctoloog te bezoeken. Die kan met een kleine ingreep direct verlichting brengen in uw situatie. Heeft u last van aambeien? Lees hier meer informatie over de behandelmogelijkheden.

Anaal fissuur

Een andere veelvoorkomende reden voor de aanwezigheid van vers bloed bij de ontlasting is een fissuur, oftewel: een anusscheur. Deze scheurtjes worden veroorzaakt door dikwijls en langdurig persen op een harde stoelgang. Door een regelmatige herhaling hiervan krijgen de scheurtjes niet genoeg tijd om te herstellen en gaan ze elke keer weer open. De wond kan zich zelfs uitbreiden naar de sluitspier zelf, wat zeer pijnlijke gevolgen heeft.

Er zijn meerdere manieren om een anusscheur te genezen. Als een anusscheur nog maar net bestaat dan is het vaak voldoende om met behulp van anale massage of een speciale crème de doorbloeding in de anale streek te bevorderen. Dit versnelt de genezing van de scheurtjes. Een andere manier is het gebruik van Botox. Deze injecties laten de sluitspier kunstmatig ontspannen, dat de doorbloeding bevordert. Bij 75% van de patiënten zorgt dit voor een spoedige genezing. Meer weten over de mogelijkheden? Klik hier!

Opgezwollen aambeien en anusscheurtjes zijn zeer vervelend, maar niet gevaarlijk zolang u tijdig hulp zoekt. Het bloeden zal dan snel ophouden. Bent u niet zeker waar u last van heeft? Maak dan een afspraak: 085 – 488 17 00.

Let op! Is uw bloed niet vers, maar juist donker of zelfs bijna zwart van kleur? Dan heeft u waarschijnlijk last van een ontsteking in het darmstelsel. Wij raden aan dat u snel naar de huisarts gaat om u te laten onderzoeken.