Anale jeuk

Hinderlijke jeuk rond de anus is één van de meest voorkomende klachten in de proctologie. Het kan de enige klacht zijn of deel uitmaken van een of ander proctologische aandoening. Dikwijls treedt de jeuk enkel of voornamelijk 's nachts op, of neemt toe onder invloed van warmte, alcoholgebruik of bepaalde voedingsstoffen. Bij sommigen kan de jeuk dermate intens zijn dat de patient de wanhoop nabij is.

Oorzaak

Slechts in minder dan de helft van de gevallen kan een duidelijke oorzaak van de jeuk worden aangetoond. Het langdurig contact van de huid rond de anus met de slijmen of waterige afscheiding wordt dan als de directe aanleiding beschouwd.

Meestal is de jeuk een gevolg van:

• Andere proctologische aandoeningen: aambeien, een fissuur, een fistel, darmontsteking, elke vorm van darmirritatie of -ontsteking met diarree (colins)etc.
  • Huidaandoeningen (eczeem door bijvoorbeeldlangdurig gebruik van zetpillen, anale crèmes of zalven, aromatische zeep of hygiënische doekjes; allergieën; dermatitis; schurft; luizen etc.)
  • Darmparasieten (bijvoorbeeld draadwormen)

Bijkomende klachten:

Branderig, soms zelfs bloed bij het afvegen.

Behandeling

Indien na een zorgvuldig proctologisch onderzoek de oorzaak bekend is, deze wegnemen.

Dit kan soms pas na een aanvullend stoelgangonderzoek, een dermatologisch advies of een onderzoek met bijzondere beeldvorming.

Indien de oorzaak niet bekend is, de jeuk verlichten door:

• anale hygiëne
  • ontsmetten en drooghouden van de huid
  • (soms) corticoid crème
  • sacrale zenuwblokkade (zelden)

Bij de volgende vestigingen van Polikliniek de Blaak kunt u terecht voor behandeling van anale jeuk: Rotterdam, Rijswijk en Tilburg.

afspraak maken

Bel mij terug

We bellen u binnen 24 uur terug.

youtubefacebooktwitter